1886. Til venstre Christian 9.

Til højre kronprins Frederik 8.

Begge i hærens generalsuniform med trekantet hat.

Under sadlerne lyseblåt schabrak med guldtresse.

Officers ridetøj, fortøj og kandarhovedtøj med forgyldt beslag.

Christian 9. med adjudantstab. Bag kongen ses på den hvidskimlede hest chefen for adjudantstaben oberst af rytteriet Christian Rostgaard v. der Maase i gardehusaruniform. Han var også staldmester i den kgl. stald.

1888. Christian 9.´s 25 års regeringsjubilæum.

Han fik dette billede som gave. Det er malet af Otto Bache. Det er Christian 9. der står i samtale med skibets kaptejn.

Billedet forestiller Den Kgl. Hestgarde der skulle udskibes fra Korsør, til krigen i Schlesvig. Kronprins Christian var chef for hestgarden.

 

Det fortælles at da han modtog gaven, så kunne han ikke forstå at han var afbilledet så lille, garderne forrest i billedet var meget større end ham.

1889. Kongelig hofsadelmager

Brødrene F. & L. Dahlman´s Eft. Værkstedet i Sadelmagergården, Tøjhusgade 11.

 

Industrialiseringen var begyndt, mestrene havde været på verdensudstillinger og set at der var kommet Singer sadelmager symaskiner, som de havde hjemkøbt, nu kunne man sy seletøj´s skagler meget hurtigere, så nogen sadelmagere blev sikkert fyret, man havde ikke mere brug for så mange der skulle sidde og håndsy. Så firmaet blev konkurencedygtigt overfor sadelmagerfirmaer der endnu ikke havde fået symaskiner.

 

Glødepæren var endnu ikke kommet på værkstedet så alle sadelmagere der skulle sy sad foran de store vinduer.

 

Den gang var der 6 dages arbejdsuge, men det hændte at sadelmagerne arbejde over og tog arbejde med hjem, og sad og håndsyede der. Dette var nødvendigt om vinteren, hvor der ikke var så meget dagslys, så arbejdsdagen var kortere om vinteren.

 

 

Nr. 1 fra højre Sadelmagermester Theodor Dahlman, nr. 2 fra h. sadelmagermester Lauritz Petersen. Nr. 4 fra h. værkfører Tell. I forgrunden skæreplader i massivt træ med åringen på langs, hvorpå man skar læder ud. Manden med skægget ved vinduet i baggrunden L. Therkelsen var hos Dahlman fra 1850-1903. hvor han gik på pension.

1890. Højbro Plads. Det udbrændte Christiansborg i baggrunden.

1892. Kongefamilien på Ermelundsplænen.

1892. 26. maj 1892.

Dronning Louise og Kong Christian 9.´s guldbryllup var et stort tilløbsstykke for Københavns borgere, der blev tiljublet af de kongetro københavnere. Der var rejst triumfbue på Højbro plads, det skal være kongens hengivne kammerherre Arkitekt Ferdinand Meldal, der stod bag triumfbuen, han var også i Københavns borgerreprecentation.

 

Håndværkerforeningen i København havde skænket kongeparret en guldbryllupskaret skabt af danske håndværkere, som stadig i dag benyttes, kvalitet der holder.

 

Vognen var udført af karetmager F. C. Schultz København, og gallaseletøj af Sadelmager Dahlman.

 

Guldbryllupsparret kørte foran i kortegen i deres nye karet.

Guldbryllupskareten i de originale farver.

Vi har stadig de originale kroner og monogrammer fra guldbryllupskareten´s seletøj liggende i vores gemmer her 123 år efter. I 2015..

1892. To Dahlman mesterstykker fremstillet i 1892. Et rundflettet Dahlman kandar og en Dahlman damesadel. Billedet er fra Københavns 800 års jubilæum, hvor Københavns 10 ældste virksomheder udstillede i Den Kgl Porselain Fabrik. Vi havde til lejligheden også lånt seletøj fra den kongelige stald, så der blev vist hvad de gamle håndværkerfirmaer kunne præstere.

 

Der mødte mange museumsfolk op til udstillingen bl. a. Nationalmusets P. W. Glob, der prøvede at overtale min far til at nationalmuset skulle overtage vores forretning og værksted når Dahlman engang stoppede.

1893. Forhenværende Kgl. Hof Sadelmagermester Frederik Gustav Dahlman.

1894.

17.1.1894. Dahlmans sadelmagere foran værkstedet i sadelmagergården.

 

Billedet er nok taget i anledning af at de havde været til begravelse, den sidste af Brødrene Dahlman, Frederik Gustav Dahlman var død 9 dage inden, den 8.1.1894.

1895. Slotskirken, Højbro, Gammel Strand.

1895. Dronning Louise´s flettede ponyvogn. Fremstillet i Sverige.

1896. Christian 9. foran Fredensborg Slot, Malet af Otto Bache.

 

Vi har det samme billede hængende i vores forretning i sort - hvid kobberstik, en personlig signeret gave fra Christian 9.

1898. Billeder fra sadelmagergården.

Dahlman´s udstoppede heste er brugt til alle billederne. Firspandshestene har kongehusets komteseletøj på, med sølv kongevåben og sølvbeslag.

 

Det er muren ind til tøjhusmuset der danner baggrund. Tøjhusmuseet fik Dahlman´s 5 udstoppede heste i 1930, da Dahlman flyttede til mindre lokaler i Fortunstræde.

Porten ind til sadelmagergården Tøjhusgade 11, Som den ser ud i dag.

1904. Indgangen til Dahlman

Min farfar t. v. på vej hjem fra arbejde.

1905. Sadelmagermester Lauritz Petersen.

 

Min farfar Henry Hendriksen var færdiguddannet som sadelmagersvend hos Dahlman og han havde fået Håndværkerforeningens største udmærkelse en sølvmedalje for sit svendestykke.

 

Lauritz Petersen hjalp ham med at blive videreuddannet i udlandet ved at skaffe ham et stipendium. Så han bl. a. også kunne lære tysk sadelmageri hos Hofsattler Schulze i Berlin.

1905. Medens min farfar var på valsen i to år, så korresponderede han med sine arbejdskammerater på værkstedet hos Dahlman. Her har han fået et postkort af Ruinen af det andet Christiansborg.

16.2.1906. Kong Christian 9. dør og ligger på castum doloris i Christiansborg Slotskirke

Sørgeoptoget igennem København.

Christian 9.´s kiste ligger på katafalken på rustvognen. Vognen var beklædt med det gamle traditionelle sorte veleur med metaltrukne guld kongekroner. Vognen bliver trukket af et seksspand heste med sorte sørgedækkener.

Kisten blev kørt med tog til Roskilde Station, og derfra med rustvogn til Roskilde Domkirke hvor Kongen skulle begraves. Kongefamilien fulgte kisten til fods igennem Roskilde.

1906. Byggepladsen til det nye 3. Christiansborg. Der var nogen mure der kunne genbruges.

1906. Man begyndte opførelsen af det tredje Christiansborg i 1906 til 1919. De sidste detaljer var først færdige 1933.

1906. Kgl. Hof Sadelmager Brødrene F. & L. Dahlman´s Eft. flytter til Frederiksholm Kanal 4.

Der skulle bygges en ny varmecentral til ministerierne på Slotsholmen og den skulle ligge i Staldmestergården hvor Dahlman´s værksted lå. Så firmaet måtte forlade Christiansborg.

På væggen i bagrunden hænger Grundlæggeren Wilhelm Ludvig Dahlman foroven, og hans to sønner Frederik og Lauritz Dahlman nedenunder, under dem Christian 9. medlemmer af kongefamilien, og de kongelige beridere

1807. Fra Dahlman´s 100 års jubilæum 14.9.1907.

 

T. v. Sadelmagermester Theodor Dahlman

T. h. Lauritz Petersen.

De kigger på hovedbogen og riskontroen.

Fra 100 års jubilæunsdagen. Fra venstre Theodor Dahlman, Kai Halkier og min farfar Henry Hendriksen. Han var lige kommet hjem efter to år på valsen, han var godt afpillet, han havde kun fået lidt mad, og ellers vandret og arbejdet i flere lande i Europa: Tyskland, Polen, Tjekoslovakiet, Italien, Schweiz og Frankrig.

1927. Overdelen af rytterstatuen af Christian 9. transporteres igennem byen for at blive anbragt bag

Christiansborg på ridebanen. Statuen var udført af Anne Marie Carl Nielsen.

Christian 9.`s skabelon til monogram til udfærdigelse af filt eller stof monogram til køredækkener.

Meget stor sølv kongekrone til montering på en karetdør.

Patricer til støbning af sølv kongekroner til montering på Dahlman seletøj til kongehuset.

Christian 9.´s hurtige lette Phaeton vogn til personlig brug. Som han selv kørte uden Kgl. kusk. Han var i øvrigt uddannet til at køre med fire og seksspand heste.