Arkitekt Børge Mogensen. "Jagt spisestuestolen" fra begyndelsen af 1950erne. Dahlman har i alt fremstillet 6 stk. til Børge Mogensens eget hjem, med oksehuder fra Garveriet Dominion Belting.

Egetræsstellene er udført af møbelsnedker Erhard Rasmussen.

 

 

DAHLMAN FORMGIVNING:

Sadelmagerne har igennem århundreder formgivet sadeltøj og seletøj til heste, og i vort daglige arbejde, fremstiller og formgiver vi lædervarer, efter vores kunders ønsker.

Indenfor sadelmageriet er designet, stilen og moden gået meget langsomt, der blev lavet ændringer, til forbedring af kvaliteten og brugervenligheden, og små udsving med moderetninger. Men grundmodellerne har været de samme i mange hundrede år.

Som eksempel kan nævnes den engelske sadel, denne prototype har nu eksisteret i trehundrede år. Der har været ændret på klapfaconer, sædedybde og knæpuder, men grundkunstruktionen en indvendig sadelbom med for og bagsvissel forbundet af to steger, to store og to små sadeltasker og en polstret sadelpude med et kammer til hestens torntapper, går igen i nutidens sadler.

Sådan noget som et trensebid til at lægge i hestens mund, er gradvis blevet ændret indenfor totusinde år, først en kantet hård håndsmedet model, til nutidens bløde afrundede facon, en gradvis formgivning, for at leve op til rytterens krav, og hestens behov for et bid der er skånsomt for hestens tunge og lader, og i det daglige, fungerer med de krav rytteren stiller til hesten. Trensebid og stigbøjler er så elegante i faconen, så Statens Museum for Kunst, har lånt disse til en særudstilling.

Fra 1942 gik det op for mange arkitekter og professorer ansat på kunstakedemiet, bl. a. Kåre Klint, Erik Herløv og Poul Kühl, at de kunne få et godt samarbejde med sadelmageren, han kunne hjælpe dem med udviklingen af dansk design.

Vores far Sadelmagermester Willy Hendriksen, begyndte i 1942 et samarbejde med  Professor Erik Herløw.

5.1.1913-28.1.1991. Dansk Arkitekt, udstillingsarrangør i ind og udland, og designer. Medstifter af Selskabet for Industriel Formgivning, (1954). Kunstnerisk konsulent for fremtrædende virksomheder, og den første professor i industriel design ved kunstakedemiet (1959-1979). Erik Herløv har gjort et stort arbejde for dansk brugskunst. Han blev færdiguddannet på Kunstakedemiet i 1941, startede egen tegnestue i 1949, og han opførte en række industribygninger, bl. a. for Superfos, så det var en herre med en bred viden.

Han har fremstillet korpusarbejder, smykker, køkkentøj og bestik, møbler og tekstiler. Han fik Eckersbergs Medalje i 1958.

Erik Herløw, tegnede et sølvbestik, og vores far Willy Hendriksen fremstillede dertil en speciel taske i natur oksehud, med indvendige filtforede rum til hver enkelt del, knive, gafler, skeer m. m.. Alt var håndsyet, selv spændet var læderoversyet. Skulderremmen var med speciel blød skulderpude. Et meget eksklusivt sæt.

___________________________________________________________________________________________

Fordi Willy Hendriksen fremstillede professor Erik Herløw taske, med det specielle messing lukkesystem, militæret havde anvendt i århundreder til patrontasker og sabelgehæng, så fik Willy ideen til Den klassiske DAHLMAN ARKITEKT MAPPE.

Han formgav den i 1942, og alle førende arkitekter og professorer på kunstakedemiet ville gerne eje den.

Der blev solgt mange til arkitekter, møbelhandlere og ingeniører. Den gang har den nok kostet ca. kr. 200,-.

I dag koster den 24.000,- kr. Den sidste forespørgsel vi fik på tasken i 2011 var fra en Arkitekt Professor i USA. Dahlman mappen kom også med i Erik Herløws bog om dansk brugskunst.

Dahlmans arkitekt mappe, formgivet af Willy i 1942. Alt er håndsyet og håndlavet. Messingbeslagene er håndlavet af en gørtler.

__________________________________________________________________________________________

Willys gode ven Arkitekt Poul Kühl, rejste i 1942 til Indien, under sit ophold her havde han fået fremstillet et par fodformede sandaler, som han gik godt i. Han viste Willy modellen og herfra fik Willy ideen om at formgive Dahlman sandalerne, i en meget mere rund facon. Og fra 1942 blev disse sandaler fremstillet.

De første der købte sandalerne var Poul Kühl og Erik Herløw, hvorefter deres familier og koleger på Kunstakedemiet købte dem, og siden er de gået som varmt brød.

I 1961 blev sandalerne vist i bladet Bo Bedre, og den næste måned kimede vores telefon dagen lang, med folk der ville bestille Dahlman Sandaler.

Dahlman sandaler, fremstillet siden 1942.

Dahlman sandaler, fremstillet efter mål med aftegning af foden, med bagremme og hæle. Disse sandaler har været brugt i 30 år.

Kinesiske fodformede sandaler, i den antikke model, udstillet på Dansk Design Museum.

__________________________________________________________________________________________

I 1942 fik Willy endnu en ide, og han formgav "DAHLMAN´S KLASSISKE SAUMURBÆLTE" med en saumurhage som lukketøj. Saumurhagen er designet på det Franske Militærakedemi i SAUMUR og kaldes derfor en saumurhage. Bæltet blev dengang kun fremstillet i lys natur farve.

Men Professor Arne Jacobsen ville have det i sort til sit aftentøj, og siden dengang har vi fremstillet det i natur, sort, havannabrun og mørk brun.

Hagen har i flere hundrede år været brugt som lukketøj i tøjler og i bakkenstykkerne i hovedtøjer, til at holde bidet. En meget stærk hage, der kan holde en hest.

Det var igen vennerne Erik Herløw og Poul Kühl der som de første købte bæltet. I dag sælger vi bæltet over hele verden. Vi har været stolte over at indehavere og designere fra de største europæiske modehuse har købt bæltet til deres egen familie.

Sadelmagerne, remmesniterne, pungmagerne og semsberederne og deres forgængere, hvilket navn og stillingsbetegnelse de nu har haft, har i årtusinder fremstillet bælter og livremme. Og vi sælger i dag 30-40 forskellige modeller.

Dahlman`s håndsyede og håndfremstillede saumurhagebælte.

Statens kunstfond har købt vore prudukter og de har også fået fremstillet en sadel, i den gamle model med udvendige knæpuder, hvor hele processen blev affotograferet, for at senere generationer kan se sadelmagerhåndværket.

____________________________________________________________________________________________

ARKITEKTTEGNEDE DANISH DESIGN MØBLER:

Efter at Willy Hendriksen havde samarbejdet med Kåre Klint, Erik Herløw og Poul Kühl, så begyndte deres elever nu at dukke op i forretningen, så fra 1950 begyndte han at samarbejde med deres elever. I 1950 kom Børge Mogensen ned på værkstedet og talte med Willy om hans ideer. Her startede et samarbejde med at fremstille prototyper af stole til Snedkerlaugets udstillinger i Bredgade.

Det blev et mangeårigt samarbejde imellem snedkermestrerne Erhard Rasmussen og sønnen Knud, Arkitekt Børge Mogensen og Dahlman v. Sadelmager Willy Hendriksen.

I følge Dahlman`s hovedbog blev der fra 1953 til 1958 fremstillet Prototype stole for

kr. 21.485,-, det var mange penge dengang.

Den første stol der blev fremstillet var Børge Mogensens "Jagtstolen".

Arkitekt Børge Mogensen. "Jagtstolen" fra 1950. Fremstillet til Snedkerlaugets udstilling i Bredgade.

Dahlman har i alt fremstillet ca. 10-12 stykker i perioden fra 1953-1958, alle med oksehuder fra det danske garverfirma Dominion Belting og alle med egetræsstel, fremstillet hos snedkermester Erhard Rasmussen, Peder Skrams Gade.

Heraf har Dronning Ingrid købt 2 stk. som gave til Kong Frederik 9. Til jagtslottet i Trend.

Og to stykker er leveret til den islandske forfatter Halldor Laxness.

__________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

Arkitekt Børge Mogensen. "Den spanske stol". Dahlman fremstillede den første prototype af den spanske stol i 1958, med oksehuder fra garveriet Dominion Belting, og med egetræsstel udført af snedkermester Erhard Rasmussen. Til Snedkerlaugets udstilling i Bredgade.

Senere massefremstillede vi den fra 1959-1961 i et antal af ca. 250 stykker, stadig med dansk kvalitetslæder fra garveriet dominion Belting, i en rigtig sadelmager kvalitet med håndsyede sider.

Vi leverede lædermonteringen og Fredericia Stolefabrikfabrik fabrikerede stellet, og forhandlede stolen.

Fredericia Stolefabrik fandt i mellemtiden en anden leverandør af læderarbejdet, som kunne fremstille en billigere skrabet model, så samarbejdet ophørte.

Den spanske stol udført af Sadelmager Dahlman, hvor man kan se håndsyningen i siden af ryglæderet.

Denne Dahlman stol fra 1959-1961 er efterspurgt til en høj pris af nutidens samlere, der ønsker det patinerede dansk garvede læder udført i "Dahlman Kvalitet".

_____________________________________________________________________________

Til "Snedkerlaugets udstilling i Bredgade i 1959", blev der meget travlt på værkstedet hos Sadelmager Dahlman.

Der kom ordrer fra flere arkitekter, der skulle udføres prototyper, der skulle eksperimenteres, ting skulle laves om og rettes til.

Selv om  man får en tegning så er det jo ikke altid det kan bruges som det er udtænkt. Og alt skulle være færdigt inden åbningsdagen, så det blev til natarbejde.

Jeg fandt for nylig billedet af denne stol. Jeg mener at vi fremstillede den for Arkitekt Børge Mogensen. i 1959. Men jeg er i tvivl?

_________________________

Arkitekt Hans J. Wegner. "Bukkestolen". Udført til Snedkerlaugets udstilling i Bredgade i 1959.

Denne stol er kun fremstillet i et eksemplar. Vi havde ikke rigtig tid, men lovede alligevel Wegner at få stolen færdig inden udstillingen. Vi har stadig en rundstok liggende på værkstedet, den blev sat ind i ryglænet, og der blev monteret et vippebeslag i midten af rundstokken.

______________________

"Metropolitan stolen" Arkitekter Ejner Larsen og Axel Bender Madsen, de havde eget arkitektfirma, og var ansat af staten til at udføre arbejde, bl. a. på Christiansborg.

Snedkerarbejde blev udført af Willy Beck. Classensgade. 

Læderarbejde Brdr. F. & L. Dahlman`s Eft. Fortunstræde. 

Fremstillet til snedkerlaugets udstilling i 1959. Vi har fremstillet ca. 25-30 stk. i perioden 1959 til 1969. De fleste i lys natur læder med teaktræsben, og nogen få i sort læder med palisanderben.

Arkitekterne havde tidligere lavet en anden model af Metropolitanstolen 1949 uden lædermontering, sæde og ryg var fremstillet i lamineret træ, men i 1959 fik Snedkermester Willy Beck og Sadelmagermester Willy Hendriksn til opgave at forny stolen og den blev udført i håndsyet naturfarvet oksehud og alt var håndarbejde og håndsyning.

Det var et stort arbejde at udføre stolen, den første udgave blev forkastet, fordi man kun sad  på et kraftigt stykke læder i sædet uden affjedring.

Så der måtte  en ny træbund i under sædelæderet, og sædet blev polstret med skumgummi indvendig, det gav en dejligt behageligt siddekomfort.

Den havde en meget stor sværhedsgrad, hele ryggen blev håndsyet, derefter skulle læderet skæres af 2-3 mm fra syningskanten, det krævede en meget sikker hånd. Man måtte ikke skære syningen over med kniven, men det er aldrig sket. Så der gik megen tid inden udstillingen, men vi fik heldigvis stellet ind i god tid.

Der kom meget fine anmeldelser i aviser og fagblade, efter stolen blev presenteret på snedkerlaugets udstilling, og den blev meget berømt både indenfor og udenfor Danmark. Og den blev fremvist på internationale udstillinger.

I 1960 købte Den Danske Regering stolen som gave til den Tyske Forbundskansler Ludwig Erhard, den blev overrakt af Statsminister Krag og Udenrigsminister Per Hækkerup under deres statsbesøg i Vest Tyskland.

Metropolitan Museum i New York, købte stolen til udstillingen The Arts of Denmark, det var derfor den kom til at hedde "Metropolitan Stolen". Det er vel nok den største udmærkelse en stol kan få.

Metropolitanstolen og Hans J. Wegners stol "The Chair", også kaldet den runde stol, blev meget berømte i USA, og Danish Design blev kendt verden over.

Wegners stol The Chair der blev udført af Johannes Hansen, blev benyttet under valgkampen i USA hvor president kandidaterne  sad i stolen ved TV duellerne. Så den stol har været meget sammenkædet med President John F. Kennedy der sad i stolen. I øvrigt minder de to stole meget om hinanden med den flot svungne ryg. De blev også begge designet i 1948.

Præsident Lyndon B. Johnson erhvervede sig også en dansk stol udført af Professor Ole Wancher og Snedkermester A. J. Iversen.

Billede fra Snedkermester Willy Becks stand, på Snedkerlaugets udstilling 1959. Arkitekterne Ejner Larsen og Axel Bender Madsens, Metropolitanstol, skrivebord, skab og hylder.

Ejner Larsen og Axel Bender Madsens stol Metropolitanstolen fra 1949, udført helt i træ.

Hans J. Wegners The chair, Den Runde Stol, udført i 1949. Med samme rygfacon som metropolitanstolen.

_______________________

I sidste øjeblik inden Snedkerlaugets udstilling i 1959, fik vi en henvendelse fra Arkitekt Ole Gjerløv-Knudsen, han havde tegnet en stol man ikke havde set magen til i Danmark. En lav stol helt udført i læder, uden ben, med selvbærende læder af to tykke okselæder tyrehuder, kun med en tynd stålskinne i overkanten af stolen, for at afstive læderet. Jeg mente ikke at vi kunne nå denne stol inden åbningen af Snedkerlaugets udstilling.

Men min far belærte mig, at Ole Gjerløv-Knudsen var en ny komet indenfor arkitektverdenen, han kunne selv udføre alt, og var fuldt ud på højde med Mogensen og Wegner. Så vi sagde ja til at udføre stolen.

Det voldte os store kvaler at fremstille stolen, vi fik tegningerne i lille størrelsesforhold, og vi kunne ikke selv fremstille en skabelon til at udskære læderet efter.

Willy talte med Gjerløv-Knudsen, samme nat fremstillede han en skabelon i linoleum, så vi kunne udskære læderet, efter vi havde været hos garverfirmaet Dominion Belting og ledt imellem alle deres huder for at finde læder der var stort nok og tykt og fast nok i boniteten til at kunne være selvbærende.

Vi fandt to kæmpe tyrehuder fra dyr der havde levet højt oppe i bjergene i Schweiz, under barske vejrforhold, bl. a. med sne på ryggen, hvilket giver det tætteste og tykkeste læder med fine tætte fibre i læderet. Det lykkedes til sidst.

Fra nu af måtte vi arbejde dag og nat, for at få stolen færdig til tiden. Det eneste sted der var plads nok til de store huder var på forrretningsgulvet, så læderet blev udskåret, sammenlimet og sammensyet på gulvet.

Alt syarbejdet var håndsyning, nogen steder igennem læder der var op til 10 mm tykt, og vi lå på gulvet og inde i stolen for at lave mange meter syarbejde, på fri hånd,  og var dårligt i stand til at gå eller stå, og med ondt i hænder håndled arm og skuldrer, da den var færdig natten inden udstillingen.

Stolen har været udstillet på Snedkerlaugets udstilling i København og i Stockholm. Der er kun fremstillet 2 stykker.

 

Den sidst fremstillede stol blev solgt til en svensker.

 

I marts måned 2015 blev den sat på auktion hos Lauritz i Stockholm, og fik et hammerslag på svenske kr. 140.000,- plus salær i alt måtte den internationale samler betale

kr. 168.000,-.

 

Hvis min far havde levet i dag havde han været stolt over at hans arbejde 56 år efter den blev fremstillet, ville få internationale samlere til at overbyde hinanden for at eje stolen, og kunne se og røre ved det gamle danske sadelmagerhåndværk.

Vi talte med Ole gjerløv-Knudsen, kort før hans død i 2009.

Han ville høre os om vi kunne fremstille endnu en stol til ham selv, men det kunne vi ikke, vores krop er ikke i stand til så hårdt arbejde i dag.

Så ville han gerne høre hvor meget en såden stol ville koste i dag, og vi mente den ville ligge omkring kr. 80.000,-.

Det har nok været en af dyreste og vanskeligste stole der er fremstillet i Danmark.

"The fireplace chair".

Arkitekt Ole Gjerløv-Knudsen. Sadelmager Willy Hendriksen, Brødrene F. & L. Dahlman`s Eft.

Snedkerlaugest  udstilling i København og Stockholm. 1959.

Billede fra Snedkerlaugets udstilling i 1959.

___________________________

Jeg mener også at vi fremstillede en stol mere til snedkerlaugets udstilling i enten 1959 eller 1960. For Fritz Hansen.

En meget elegant og let stol, der fra siden dannede et kryds. En stol der var fremstillet i flere modeller over det samme tema. Og jeg mener at arkitekten var Orla Mølgaard Nielsen? Jeg kan stadig se stolen for mig, da den stod færdig og var stillet i vinduet på værkstedet.

X-Stol. Fritz Hansen?

_________________________________________________________________________

Arkitektstole 1960: 

SADELMAGER & TAPETSERERLAUGETS 500 ÅRS JUBILÆUM

I ODD FELLOW PALÆET - 28.2.1960.

Vi lagde hårdt ud i 1960, vores laug skulle fejre 500 års dagen, og vores far Willy Hendriksen var meget involveret i dette. Han aftalte med Kongehuset at lauget kunne låne de danske håndværkeres gave til Christian 9. og Dronning Louises guldbryllup den såkaldte "guldbryllupskaret", for at vise de danske håndværkeres formåen i 1892.

Derudover skulle fremstilles mange stole til udstillingen. Arkitekt Erling jessens stol med brede armlæn. Børge Mogensens Lænestol, to spanske stole, en jagtstol, og en konterstol til Ole Jørgensen. Foruden et hyldearengement båret ef læderremme. Derudover en Dahlman mappe, sandaler og saumurhagebæltet.

Vi skulle bygge en stand op, bl. a. med en af vores gamle udsdtoppede heste som vi lånte fra Tøjhusmuseet, hesten bar vores egen Dahlman sadel med alt tilbehør og lysternet ulddækken.

Vi fremviste også Ole Gjerløv-Knudsens Fire Place Chair, med et hvidt isbjørneskind med hoved under stolen.Så der var meget travlt fra jul og frem til åbningen 28.2.1960.

Christian 9.´s Guldbryllupskaret.

Kong Frederik 9. åbnede udstillingen, og besigtede Dahlmans stand.

I baggrunden ses jagtstolen som han fik forærende to stykker af, i fødselsdagsgave af Dronning Ingrid. Willy og Valdis Hendriksen til højre i billedet.

Dahlman`s stand.

Danmarks dyreste kontorstol, Håndsyet Dahlman kvalitet, i kraftig oksehud. Udført for Møbelhandler Ole Jørgensen.

Børge Mogensen lænestol. 1 stk. udført til Snedkermester Knud og Erhard Rasmussen. Alt håndsyet og i kraftig oksehud.

Sadelmager & Tapetsererlauget afholdt en konkurence for unge fremadstræbende arkitekter, der skulle designe nye stoletyper, for eventuelt at finde en ny Arne Jacobsen, Børge Mogensen eller Hans J Wegner.

Der blev udpeget ti arkitekter, og sadlmagere og tapetserere i lauget skulle samarbejde med dem om at fremstille de nye stole.

Vi var så heldige,at skulle arbejde med arkitekt Erling Jessen, han havde tegnet en stol a`la Børge Mogensens spanske stol. Da min far Willy så tegningen sagde han til Erling Jessen at den mindede meget om Børge Mogensens stol, og det måtte han også indrømme. Hans store forbillede var Børge Mogensen.

Da Willy hørte dette, spurte han om han havde lyst til at arbejde for Børge Mogensen, og det havde han meget. Så Willy ringede til Børge Mogensen og anbefalede Erling Jessen, og han blev ansat på tegnestuen, og arbejde der til Børges død.

Arkitekt Erling Jessen.

Arkitekt Erling Jessens stol fra 1960 med runde ben. Stolen blev senere udstillet på Snedkerlaugets udstilling samme år.

Stolen er fremstillet i tre eksemplarer, læderarbejdet er udført af Dahlman, og snedkerarbejdet af Snedkermester Søren Horn. 

Erling Jessen har senere fremstillet en stol der minder om denne, men med firkantede ben. Men vi har ikke fremstillet læderarbejdet.

Læderet i ryg og sæde er fastholdt med små trækiler, der sidder i ombukningen i læderet og låser ned i træfalsen.

Erling Jessen stolen, 51 år efter, Dahlman kvalitet holder bare.

____________________________________________________________________________

Snedkerlaugets udstilling i bredgade 1960.

Arkitekt Erling Jessens armstol, præsenteret på Cabinetmaker Knud Juul-Hansens stand. På Snedkerlaugets udstilling 1960.

____________________________________________________________________________

Kåre Klint fik på et tidspunkt fremstillet lædermontering til sin stol "safaristolen" af Dahlman, det var en ekstra fin stol der kun skulle bruges til udstillinger.

Arkitekt Gorm Harkjær, har forsket meget i Kåre Klint og har skrevet to bøger om ham. Han fortalte os for nogen år siden, da han gik igang med det store arbejde, at Kåre Klint havde efterladt 5000 stk. huskesedler. Når han skulle huske noget, eller en anden skulle udføre et arbejde for ham, så blev der altid skrevet en seddel.

Den ene seddel var skrevet til hans søn, der skulle gå hen i Fortunstræde 5 hos sadelmager Dahlman og få fremstillet lædermontering til safaristolen.

Men han skulle passe meget på hvad han sagde. Den gamle sadelmagermester Halkier, der sad ved skrivebordet i forrretningen, var en gammel stolt sadelmagermester, der kunne blive meget ophidset, over faglige ting, som ukompetente mennesker, ville overtale ham til.

Som regel kaldte han så min far Willy ind i forrertningen, og det var ham der måtte tage over, når der skulle fremstilles emner der ikke havde med sadeltøj og seletøj at gøre. Og opgaven blev også løst på bedste beskub.

Efter jeg med årene har set hvad Kåre Klint har udført, så har jeg fået meget stor respekt for hans dygtighed.

Grundtvigskirken, som han og hans far stod for, er blevet et meget flot arkitektonisk arbejde. Min morfar var murer og han var også med til at mure kirken op. Til kirken skulle alt til byggeriet komme fra jorden.

Og Kåre Klint udførte også skabe og montre, til Dansk Kunstindustri museum. Det nuværende Dansk Design Museum, hvor jeg kan fryde mig over at beundre det flotte arkitekt og snedkerarbejde.

Dansk Design Museum, viser mange af de gamle designstole i deres udstilling, og de har et stort arkiv, med tegninger af møblerne.

De har også overtaget den store database fra USA, hvor der ligger oplysninger, om de fleste danske designmøbler.

Vi havde også besøg af en flink ældre Amerikaner og hans sekretær, da han skulle oprette databasen, og han skulle have historien om møblerne, jeg kan ikke huske hans navn?

_____________________________________________________________________________

Snedkere og sadelmagere har i århundreder arbejdet sammen om at udføre møbler til de mange slotte, herregårde, kirker og velhavere fra borgerskabet.

Sadelmageren udførte mange håndværk: 

Læderarbejde, punge, tasker og skindtøj, sadler og seletøj til heste, polstrede stole, bænke og sofaer, udførte læder og polsterarbejde til kareter, opsatte tapeter på væggene, bl. a. gyldenlæder og gobeliner, foruden linoleum til gulvene.

I de helt gamle dage garvede han også selv læderet.

I dag er sadelmageriet delt op i sadelmageren der laver læderarbejde til heste, tapetsereren der polster møbler, er dekoratør og udfører gardiner og opsætning af gobeliner og scenetæpper, og autosadelmagernen der laver polsterarbejde til biler og motorcykler, foruden mange andre håndværksopgaver.

_____________________________________________________________________________

Arne Jacobsen, svanestolen.

Arne Jacobsen ægget.

Vi har ikke haft noget at gøre med fremstillingen af svanen og ægget, hvilket mange danske håndværkere sikkert gerne ville have haft.

Men på et tidspunkt nok i 1959, fik vi en henvendelse fra vores gode bekendte, professor Henning Koppel.

Han ville også have udført en stol i hans eget bløde runde design, som Arne Jacobsens svanen eller ægget. Den skulle være med en meget stor sværhedsgrad i meget kraftigt oksehud, som vi før havde udført for Ole Gjerløv-Knudsen med hans Fireplace stol.

Men det måtte vi afslå, vi kunne ikke forme tykt oksehud i de bløde svungne former og kurver, kraftig oksehud er simpelthen for stift.

____________________________________________________________________________

SÅ VIDT JEG HUSKER HAR VI IKKE FABRIKERET ANDRE END DE OVENFOR VISTE ARKITEKTTEGNEDE STOLE. MEN KOMMER JEG I TANKE OM FLERE, SÅ KOMMER DE OGSÅ PÅ SIDEN.

__________________________________________________________________

I hjemmet i Tårnby, kunne vi daglig, glæde os over de mange læder design møbler. Og på gulvet lå der selvfølgelig lysternet hestedækkenstof.

________________________________________________________________________